Pakowanie i wysyłka w firmie e-commerce
Jak wiadomo, pakowanie paczek do wysyłki to jeden z najbardziej istotnych elementów łańcucha sprzedaży. Niedopatrzenia czy błędy w tej kwestii mogą zadecydować o końcowym niezadowoleniu klienta i co za tym idzie, przełożyć się na finalny odbiór Twojej firmy i Waszej polityki, stosowanej w stosunku do klienta. Na jego zadowolenie wpływ może mieć kilka czynników – poczynając od wrażeń, dotyczących wejścia na Twoją stronę internetową i zapoznania się z Twoimi produktami, po kupno i dostawę wybranej rzeczy. W tym czasie klient ocenia jakość oferowanych przez Ciebie produktów i usług, ale spore znaczenie ma także kwestia czasu, w którym zostanie wysyłana przesyłka, to, jak została zapakowana oraz fakt, czy dotrze do klienta w nienagannym stanie. Przyznaj się, jak często w Twojej firmie dostajecie od klienta telefon z informacją, że „wszystko byłoby OK, ale… opakowanie jest uszkodzone/ zamówienie niedokładnie spakowane, a produkt uległ zniszczeniu”? Jeśli jesteś właścicielem działalności e-commerce i zastanawiasz się, co zrobić, by zredukować tego typu sytuacje, a wszystkie wyżej wspomniane cechy odpowiedniego zapakowania paczek były spełnione, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie.
Paczki w transporcie. Pakowanie do wysyłki
Wiele osób, pracujących w branży e-commerce zadaje sobie pytanie „Jak zapakować paczkę do wysyłki, by mieć pewność, że w transporcie nie ulegnie zniszczeniu?” i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ możesz mieć świetnej jakości produkty, intuicyjną stronę internetową i obsługę klienta na najwyższym poziomie, ale jeśli Twój produkt nie dotrze do klienta w całości lub jego jakość w trakcie odbioru zamówienia będzie wątpliwa, to możesz spodziewać się, że najprawdopodobniej przekreśli to cały wcześniejszy łańcuch sprzedaży i następnym razem ten sam klient zdecyduje się wybrać innego sprzedawce. Takiego, u którego będzie miał pewność, że spotka się z inną jakością usług. Nasuwa się pytanie… Po co tracić klienta, jak i pieniądze na „ostatniej prostej”? Zrób wszystko, by uniknąć generowania błędów w trakcie wysyłki!
Jak NIE pakować paczek?
Gdy Ty zastanawiasz się, jak zapakować paczkę do wysyłki, inni obierają konkretny plan działania, ponieważ ten pozwala na zniwelowanie ryzyka i korekcję błędów. Wiele z nich może przełożyć się bowiem na niepochlebną opinię klientów o Twoim sklepie i tym samym na utratę klienta w przyszłości. Wobec tego na samym początku powinieneś zwrócić uwagę na kilka kwestii, które w prosty i szybki, acz skuteczny sposób pozwolą Ci zoptymalizować prace wykonane podczas pakowania paczki w Twojej firmie. Może Ty lub Twoi pracownicy wykonujecie pewne czynności niepoprawnie i w ten sposób tracicie klienta? Czasami niewielka zmiana może przynieść zadowalające skutki. Przykładem na to mogą być niedopatrzenia ze strony pracowników, którzy odpowiedzialni są za pakowanie paczek do wysyłki lub nieprzemyślana organizacja pracy oraz ich poprawa. Dlatego właśnie dobór racjonalnej strategii pomaga zmienić jakość pracy oraz w widoczny sposób minimalizuje niedociągnięcia na tej płaszczyźnie. W takim razie, czego unikać, by nie powielać wciąż tych samych błędów – tak częstych i nagminnych podczas pakowania paczek?
Nie wybieraj zbyt małego kartonu. Zanim zapakujesz produkt dostosuj do niego odpowiednie opakowanie. Jeśli wybierasz karton, zaleca się, by produkt w nim umieszczony po każdej ze stron posiadał jeszcze ok. 5 cm tzw. „luzu”. W późniejszym czasie przepakowywanie paczek może okazać się żmudne i czasochłonne, więc uniknij go, pakując produkt, jak należy. Podczas pakowania nie tylko rozmiar produktu ma znaczenie. Warto pamiętać o wadze poszczególnych produktów – fakt, że towar mieści się w kartonie nie znaczy jeszcze, że dane opakowanie jest dla niego odpowiednie. W sytuacji, kiedy zamówienie przygotowane do wysyłki jest nieco cięższe, lepiej wybrać solidniejsze opakowanie lub je dodatkowo wzmocnić. Wówczas na kartonie możesz zostawić także informację na temat wagi czy specyfikacji produktu, co stosuje się także w przypadku transportu produktów delikatnych/ kruchych/ szklanych. Tego typu wiadomość uprzedzi osobę z firmy kurierskiej, że w środku jest przesyłka, która wymaga dodatkowej ostrożności. Odpowiednio dobrane i oznakowane opakowanie w postaci kartonu to już połowa sukcesu na drodze do lepszej jakości w zakresie pakowania paczek w każdej firmie e-commerce!
Nie zapomnij o wypełnieniu.Warto mieć na uwadze, że w niektórych przypadkach poza produktem, do opakowania musi zmieścić się także wypełnienie. Jeśli produkt ma ostre narożniki lub delikatne krawędzie i w transporcie może ulec uszkodzeniu, lepiej zapakować go z podwójną troską i dodatkowo zabezpieczyć. W takiej sytuacji produkt należy osłonić folią bąbelkową. Zapewni to suplementarną ochronę najbardziej wrażliwych obszarów i bezpieczny transport. Samo opakowanie również powinno być wyłożone wystarczającą ilością wypełniacza, aby dzięki temu było można właściwie zabezpieczyć produkt. Można to sprawdzić potrząsając delikatnie i ostrożnie paczką. Wtedy luzy wewnątrz mogą zostać łatwo skorygowane dodatkowym wypełnieniem. Najlepiej, żeby nic nie ruszało się wewnątrz pudełka, nawet przy potrząsaniu. Przy wysyłce kilku produktów w jednej paczce również trzeba stosować dodatkową ostrożność – tak, by chronić najbardziej delikatny produkt; natomiast stopień ochrony powinien być odpowiednio dostosowany. Towary powinny być wyłożone tak, by nie miały kontaktu ze sobą ani z opakowaniem. W ten sposób towar pozostanie nieuszkodzony, a Twoja głowa wolna od zmartwień, dotyczących transportu. Delikatne produkty, takie jak szkło, wymagają specjalnego opakowania, które będzie je chroniło przed stłuczeniem lub wyślizgnięciem. W tym przypadku najlepiej sprawdzą się materiały amortyzujące, które mimo przewozu wśród innych paczek nie ulegną uszkodzeniu.
Nie zostawiaj kartonu bez stretchu! Mimo iż wydaje nam się, że wiemy jak zapakować paczkę do wysyłki kurierem lub jak zapakować paczkę do wysyłki Poczta Polska, to możliwe, że podczas tego procesu popełniamy błędy. Jednym z nich może okazać się brak folii stretch na kartonie z przesyłką, która skutecznie wzmacnia i zabezpiecza karton przed ewentualnym uszkodzeniem lub otwarciem. Folia stretch to rodzaj materiału, który ze względu na swoje właściwości możemy używać w różnoraki sposób. Dodatkowo wyróżnia się dużą rozciągliwością i wytrzymałością, co bardzo się przydaje podczas pakowania przesyłek o większych gabarytach i niestandardowych wymiarach. Folia stretch idealnie dopasowuje się do powierzchni owijanego produktu, a dzięki swej lekkości nie zwiększa masy owijanego przedmiotu. Owija się na nią cicho i szybko, zatem jest łatwa w użyciu. Jednak zanim zdecydujemy się kupić jej większą ilość, warto uprzednio wybrać kolor, który najlepiej sprawdzi się w Twojej firmie. 4lop na co dzień używa czarnej folii do pakowania. Dlaczego? Ponieważ uniemożliwia ona ewentualny wgląd w ofoliowaną zawartość, co także dodatkowo chroni przed kradzieżą.
Pakowanie przesyłek to pestka
Odpowiedni wybór kartonu, wypełnienia i folii stretch są niezwykle ważne w całym procesie pakowania i wysyłania produktów do klientów. Posiadając do dyspozycji materiały wysokiej jakości, możemy być pewni większego bezpieczeństwa naszych przesyłek w podróży do klienta, jak i lepszej wydajności. Ponadto, osobie pakującej paczki pracuje się zdecydowanie lepiej i efektywniej. W ten sposób minimalizujemy ryzyko uszkodzeń przesyłek, jak i produktów wewnątrz nich w transporcie, wynikających z niewłaściwego zapakowania paczki, a to bezpośrednio przekłada się komfort pracy całej firmy. Jeśli zdecydujesz się wdrożyć tego typu, niewielkie zmiany, to możesz spodziewać się ich szybkich i zauważalnych efektów. Nie będziesz musiał więcej odbierać telefonów, z których dowiadujesz się, że kolejna paczka jest uszkodzona lub z tego samego powodu prawdopodobnie zostanie zwrócona. Zastosowanie odpowiedniego planu działania w zaledwie kilku prostych krokach pozwoli na znaczącą poprawę jakości pakowania paczek w Twojej firmie.